Rada Miasta Aberdeen: ułatwienia dostępu stanowią priorytet, a nie dodatek
Hazel Lynch, specjalistka ds. wspierania edukacji w Radzie Miasta Aberdeen, chce pchnąć na nowe tory dyskusję na temat ułatwień dostępu w szkołach podlegających samorządowi lokalnemu. „Uczniowie nie powinni musieć podnosić ręki, aby móc powiedzieć: «Nie jestem w pełni sprawny. Czy ktoś może mi pomóc?». Narzędzia powinny być dostępne dla wszystkich. Jeśli każdy uczeń będzie miał narzędzia ułatwień dostępu na urządzeniach, każdy odniesie korzyści” – twierdzi Lync. „To lepsze niż wykluczanie uczniów przez to, czego nie są w stanie zrobić”.
Aby spełnić cele inkluzywności cyfrowej, Hazel Lynch i jej współpracownicy w 2017 roku dodali rozszerzenie Texthelp Read&Write do Chrome u 20 tys. uczniów w całym okręgu szkolnym. Pasek zadań Read&Write odczytuje na głos dokumenty, udostępnia słowniki obrazkowe oraz sprawdza pisownię i gramatykę. Można go też używać na urządzeniach Chrome w domu. Nauczyciele i uczniowie są również zachęcani do odkrywania funkcji ułatwień dostępu wbudowanych na 5 tys. Chromebooków w okręgu szkolnym, aby zmaksymalizować zaangażowanie uczniów. Są to na przykład funkcje dyktowania i ekran dotykowy z klawiaturą ekranową.
„Chcemy przestać mówić, że ktoś ma problemy z czytaniem albo zostaje w tyle. Przez taki wykluczający język uczniowie myślą, że narzędzia są nie dla nich” - mówi Hazel Lynch, specjalistka ds. wspierania edukacji w Radzie Miasta Aberdeen. Nawet zaawansowani uczniowie mogą czerpać korzyści z używania tych narzędzi.
W okręgu szkolnym stworzono obszerny program szkoleniowy, aby zachęcić do używania rozszerzenia Read&Write. Każda szkoła w okręgu wyznaczyła dwoje uczniów i dwoje nauczycieli jako mentorów i odpowiednio ich przeszkoliła. Mentorzy zachęcają innych nauczycieli i uczniów do korzystania z tego paska narzędzi. Rodzicom również pokazano, jak używać paska narzędzi Read&Write, podczas spotkań grupowych i wieczornych warsztatów.
„Wiedza na temat narzędzi wykorzystywanych w naszym okręgu szkolnym jest bardzo istotna dla rodziców” – twierdzi Hazel Lynch. „Oznacza to dla nich, że mogą wspierać swoje dziecko i w dalszym ciągu rozwijać własne umiejętności cyfrowe oraz zwiększać pewność siebie”.
Od kiedy wprowadzono pasek narzędzi na urządzeniach z Chrome, nauczyciele i rodzice dzielą się historiami o tym, jak dzieci odkryły nowe pokłady pewności siebie, chętniej rozwijając swoje umiejętności czytania oraz pisania. Uczniowie wzięli udział w konferencji na temat amerykańskiego języka migowego i technologii (ASL and Technology Conference), aby opowiedzieć, jak nauczyli swoich kolegów korzystania z nowych narzędzi. Jednym z nich jest zamiana tekstu na mowę, która pomaga uczniom w czytaniu tekstów zadanych podczas lekcji. Kolejnym narzędziem jest maskowanie ekranu, które ułatwia dostęp do materiałów do nauki.
Rada Miasta Aberdeen chce wyjść znacznie ponad minimalne wymagania dotyczące ułatwień dostępu, które obowiązują w szkołach w Szkocji. W czerwcu 2018 r. rada miasta otrzymała nagrodę w kategorii „Łatwość dostępu dla wszystkich” od Holyrood Connect ICT. „Chcemy, żeby było jasne, że ułatwienia dostępu stanowią priorytet, a nie dodatek” – zapewnia Lynch.